23 de juny 2006

Un taüt de 70 cm. (3a part)


No només Salvador Dalí es va ocupar de L’Angélus. El pintor holandès Vincent Van Gogh també va prendre els temes de les pintures de Millet per recrear-los en els seus quadres. A Primeres passes, després de Millet que Van Gogh va pintar l’any 1890 (o sigui, l’any que va triar per suïcidar-se disparant-se amb una escopeta al mig d’un camp de patates) s’hi veuen dos pagesos: ell amb el barret posat al costat d’un carretó, ella ajudant la seva criatura a fer les primeres passes.
No puc mirar aquest quadre sense sentir-me pertorbat, sense pensar en el taüt de setanta centímetres amagat del quadre de Millet.

Vincent Van Gogh va néixer a Zundert l’any 1853. Un any abans els seus pares, Anna Cornelia i Theodorus, havíen tingut un altre fill que va morir dies després de néixer, també li havíen posat Vincent. El pintor, doncs, va passar la infància al costat d’un cementiri on una tomba duia el seu nom gravat, també ell va tenir el fantasma d’un germà mort, una prova fallida de si mateix.

Si miro el retrat del germà mort de Dalí, no tinc cap dubte sobre què fan els pagesos en el quadre, però en canvi no sé exactament què pensar que passa en aquest quadre dramàtic que va pintar Van Gogh. És el seu germà mort o és ell mateix?. Vull dir, el que veiem, són les primeres passes de la criatura que hauran d’enterrar, de transportar fins al camp de patates amb el carretó? O no?. El títol del quadre ens recorda que és després de Millet. Per tant també podria ser que el germà ja sigui mort i enterrat en el camp de patates, que de fet, a qui veiem caminar sigui el substitut, o sigui, el segon Vincent, el segon Salvador.